اینفلوئنسرها و چهره های شاخص مجازی ایران کدامند؟!

اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ واژه هایی است که این روزها زیاد مد شده ! اما اینفلوینسر یعنی چه ؟

به چهره های شاخص ،‌معروف و تاثیر گذار در جامعه اینفلوینسر می گویند .
در اصل واژه ی تحت اللفظی اینفلوئنسر ( Influencer )  به معنای تاثیرگذار می باشد.

واژه اینفلوئنسر از کی مد شد؟!

با محبوب شدن شبکه های اجتماعی در جهان و ایران ، این امکان فراهم شد تا همه ی افراد جامعه بتوانند لحظات ، موقعیت ها و …. خود را به اشتراک گذاشته و به اصطلاح خود را در معرض دید همگان قرار دهند.

این فضای مجازی پر تردد منجر به ظهور و بروز استعدادهای افراد در پوزیشن ها و سمت های مختلف گردیده است .

اگر هر شخصی هنری و اثری قابل ارایه از خود داشته باشد آن را با دیگران شریک می شود و خود را در معرض قضاوت جامعه قرار می دهد.

از این طریق افراد بسیاری هم اکنون در فضای مجازی (‌خصوصا اینستاگرام )‌ دارای دنبال کنندگان چند هزار تا چند میلیون نفری هستند که بواسطه قدرت تاثیرگذاری بر جامعه مخاطبین خود و دارا بودن هواداران زیاد اینفلوینسر نام گرفته اند .

در ایران نیز از حدود ۴ سال پیش و پس از فیلترشدن فیسبوک و توییتر ،‌ اینستاگرام شروع به رشد نمود و منجر به چهره شدن افراد بسیاری گردید که اصطلاحا به آن ها اینفلوئنسر می گوییم .

محبوبیت این واژه تقریبا یک سالی است بدلیل فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و انجام تبلیغات توسط اینفلوئنسرها در ایران و جهان و به اصطلاح ترند شدن روش تبلیغاتی اینفلوئنسر مارکتینگ در دیجیتال مارکتینگ دو چندان شده است.

اما به این سوال بر میخوریم که اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چگونه توانسته در میان روش های مختلف تبلیغات آنلاین جای باز کند ؟

 

اینفلوئنسر مارکتینگ Influencer Marketing  –  چیست؟

تبلیغات توسط چهره های مشهور جامعه و شبکه های اجتماعی اینفلوئنسر مارکتینگ نام دارد.

اینفلوینسر مارکتینگ در حال حاضر در دنیا یکی از محبوب ترین روش های تبلیغات درحال رشد به شمار می رود و به همین منوال در ایران نیز افزایش محبوبیت خود را طی می کند.

 

اینفلوئنسرهای محبوب ایرانی کدامند؟

افراد تاثیرگذار مجازی در ایران را می توان به سه دسته کلی تقسیم نمود.

  • شاخ های اینستاگرام!
  • افراد تاثیرگذار
  • سلبریتی ها ( بازیگران ، خوانندگان و ورزشکاران )

 

  • شاخ های مجازی!

این واژه اصطلاحی است که به افرادی در فضای مجازی گفته می شود که به طور ناگهانی و یا بر اثر مواردی خاص به شهرتی خاص دست یافته اند.

شاخ های مجازی نیز انواع مختلفی دارند :

  • واینرها ( کمدین ها ) :‌ در مقایسه با سایر دسته ها از احترام و اعتبار بیشتری برخوردار بوده و بدلیل خلاقیت در تولید ویدیوهای جالب و بامزه شهره شده اند .

همچنین تعداد فالوور های (دنبال کنندگان ) آنان بسیار بالا میباشد. محمد امین کریمپور ، مبین ، عرفان ، محسن ایزی ، پوری تی جی ، فرشید بیگ هد ، سهیل و … برخی از معروفترین واینرهای ایرانی می باشند . برخی از آنان تبلیغ نیز می نمایند ( مشاهده ) و برخی از آنان نیز صرفا به تولید محتوا می پردازند.

  • لاکچری ها ! :‌ با مد شدن سبک زندگی جوانان بر مبنای چهره و تیپ و ماشین و خانه های آنچنانی ، اینستاگرام محفلی شد تا تا افرادی که نیاز به دیده شدن دارند دست به اقداماتی بزنند تا بیشتر دیده شوند! انتشار سبک زندگی لوکس و تجملی محفل مناسبی را برای تبلیغات انواع پوشاک ، پزشکان ، دکوراسیون و …. تبدیل کرده است .

 

  • خارج از قواعد ها :‌ در این میان برخی از آنان با انجام حرکاتی بس عجیب بیشتر چهره شدند و طرفداران زیادی را اعم از مخالفان و یا حتی از روی تفریح و سوژه پیدا کرده اند . (‌ مشاهده لیست این افراد )

 

  • افراد تاثیرگذار

خوشبختانه قشر هنری جامعه که تا قبل از گسترش شبکه های اجتماعی مجال حضور پررنگ نداشته اند از فضای اینستاگرام استفاده حداکثری را برده اند و توانسته اند به مخاطبان تخصصی و علاقه مند خود محتواهای با کیفیت را ارائه نمایند . در حال حاضر آشپزها  ، عکاسان ، فعالین حوزه سبک زندگی و مد و پوشاک ، سفرنامه نویسان و فعالین حوزه های مختلف هم اکنون دارای مخاطبان بسیار زیادی هستند که نقش یک اینفلوئسر و یک چهره تاثیرگذار را به خوبی ایفا می نمایند . (‌ مشاهده لیست این افراد )

 

influencer-marketing

  • سلبریتی ها

اولین اینفلوئنسرها در حقیقت سلبریتی ها بوده و هستند . چهره های مشهور همواره از گذشته در رسانه های محبوب هر زمان اعم از روزنامه ها ، رادیو ، تلویزیون و ….. مورد توجه جامعه بوده اند . هم اکنون نیز شبکه های اجتماعی خصوصا کانال های تلگرام و صفحه های اینستاگرام منجر به ایجاد انواع رسانه های شخصی توسط خوانندگان ،‌ بازیگران ً، ورزشکاران و سایر سلبریتی ها شده است .

می توان گفت اینفلوئنسر مارکتینگ هم توسط سلبریتی ها بستر سازی شده است چرا که برندها برای تبلیغات خود در اینفلوئنسر مارکتینگ اول به سلبریتی ها روی آوردند.

در ایران خانم های بازیگر از طرفداران و به اصطلاح فالوورهای زیادی برخوردارند :‌ بهنوش بختیاری ، طناز طباطبایی ،‌سحر قریشی و ترانه علیدوستی ،‌ مهناز افشار و الناز شاکردوست از جمله پرطرفدراترین ها هستند .

در بین آقایان نیز رامبد جوان ،‌ محمد رضا گلزار ، علی کریمی ، محسن طنابنده ، علی دایی ، یاسر بختیاری ،‌ سیروان ، رضا عطاران و … نیز از طرفداران قابل توجهی برخوردارند.
تبلیغات توسط اینفلوئنسرها چگونه انجام می شود ؟

این موضوع در ایران تقریبا امری نو محسوب می شود ، شما می توانید از  طریق زیر به معرفی برند خود بپردازید:

  • ارتباط مستقیم با خود اینفلوئنسر ها : که البته دسترسی به بسیاری از آنان به راحتی نمی باشد.
  • تبلیغ از طریق آژانس های تبلیغاتی :‌ بیشتر برندهای بزرگ در حال حاضر از این طریق با اینفلوئنسرها تبلیغ می کنند .
  • از طریق پلتفرم های جدید :‌ اخیرا سایت هایی اقدام به ایجاد پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ نموده اند که ادسنسور پیش قدم این موضوع در ایران می باشد (‌ مشاهده ادسنسور )

جالب اینجاست ادسنسور مدعی است بسیاری از آژانس های تبلیغاتی نیز به ادسنسور کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را ارجاع می دهند . این وب سایت مدعی انتشار بیش از ۱۰۰  تبلیغ اینفلوئنسر مارکتینگ با بیش از ۲۵۰ چهره در یک سال گذشته است و به تازگی قرار است از سامانه هوشمند خود برای برقراری تبلیغات همزمان اینفلوینسر مارکتینگ رونمایی نماید.

 


نظر شما ....