تقلب در تبلیغات تلگرام به عنوان دغدغه ای مهم برای سفارش دهندگان تبلیغ در تلگرام مطرح است!

بیش از یک سال و نیم از نامحدود شدن اعضای کانال های تلگرام می گذرد و با تغییر هویت این پیام رسان به یک شبکه اجتماعی و تبدیل شدن به پر مخاطب ترین بستر فضای مجازی در کشور ٫ بازار تبلیغات در کانال های تلگرام داغ داغ است!

 

 

تقلب در تبلیغات تلگرام توسط موسسین ادسنسور به عنوان اولین فعالین تبلیغات در تلگرام بنا به تجربه ای اجرای بیش از ۱۰۰۰ کمپین موارد زیر می باشد:

  • تقلب بر حسب عضو (‌ممبر)
  • تقلب بر حسب کلیک
  • تقلب بر حسب بازدید (ویوو)

 

تقلب در تبلیغات تلگرام بر حسب عضو (ممبر)

این روش از زمستان سال ۱۳۹۴ تا اوایل تابستان ۱۳۹۵ دوران اوج خود را سپری نمود.

روش تقلب به دو صورت است :

  • روش اول استفاده از روبات های نرم افزاری است :
    تقریبا منسوخ و مسدود شده است بدین حالت بود که نرم افزارهایی تحت ویندوز تعداد زیادی شماره مجازی را در تلگرام ثبت نام ٫ از یک فایل اطلاعات آماده را به عنوان مشخصات کاربری اضافه و کاربر مجازی را عضو کانال می نمودند.

در این دوران شاهد رشد قارچ گونه وب سایت های زرد متعدد افزایش ممبر فیک در کانال های تلگرام بوده ایم.

خوشبختانه تلگرام در بروزرسانی جدیدی در اواخر بهار با مسدود نمودن امکان ثبت نام در تلگرام با خطوط مجازی و پاک نمودن تمامی حساب های کاربری ثبت نام شده با این خطوط تا حد زیادی از این روش تقلب جلوگیری نمود.

و سایت های متعدد افزایش ممبر تلگرام از میان رفتند و کانال هایی با تعداد اعضای فیک دچار ریزش های فراوان گردیدند.

 

  • روش دوم افزایش عضو از طریق پوش نوتیفیکیشن می باشد :‌ این روش متاسفانه در حال حاضر محبوب ترین افزایش عضو در کانال های تلگرام می باشد .

کارکرد آن بدین صورت می باشد که توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایل اندرویدی با دسترسی خود و با اخذ لینک اختصاصی کانال های تلگرام از مشتریان خود ٫‌ کاربران نرم افزارهای مزبور را بالاجبار در کانال های تلگرام عضو می نمایند .

در حال حاضر برندهای مطرح زیادی از این روش برای افزایش اعضای کانال خود استفاده می نمایند.

در اوایل فعالیت این روش تقلب ٫ از آن جا که بالای ۸۰ درصد کاربران جذب شده کانال را ترک می نمودند به راحتی استفاده از این روش به وضوح قابل درک بود.

اما متاسفانه به دلیل اشباع شدن فضای تلگرام و ریزش شدید کاربران حتی کاربران واقعی ورودی ناشی از تبلیغات روش دقیقی برای متوجه شدن و جلوگیری از این روش وجود ندارد.

تنها می توان با سفارش تبلیغ به فعالینی که گزارش دهی شفافی دارند و می توان بصورت زنده تمامی فرایند تبلیغ را رصد نمود تا حد زیادی از این روش تقلب جلوگیری نمود.

 

تقلب در تبلیغات تلگرام بر حسب کلیک

تبلیغات بر حسب کلیک در وب سایت ها همواره به عنوان یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین روش های تبلیغات آنلاین به شمار می رود.

در مهرماه ۱۳۹۴ که وب سایت بازدیدفا روش تبلیغات کلیکی را در کانال های تلگرام ابداع نمود ٫‌هیچوقت پیش بینی نمی شد که این روش بر خلاف فضای وب دچار اقبال کم ٫ تقلب های زیاد و منسوخ شدن گردد.

در تبلیغات کلیکی وبسایت ها به واسطه ی سطح دسترسی بیشتر ٫ وجود ابزارهای کنترلی و امکان تغییرات آنلاین بر روی بنرهای تبلیغاتی تا حد زیادی بر روی کلیک ها می توان نظارت نمود.

اما در تبلیغات کلیکی در کانال های تلگرام بواسطه ی عدم دسترسی تلگرام به ردگیری کاربران و لینک ها و کنترل و نظارت بر آن ٫ فضای زیادی برای تقلب فراهم است.

البته ذات تبلیغات در فضای وب بنرهای تبلیغاتی کدنویسی شده است اما تبلیغ در تلگرام همچون ارسال یک رپورتاژ خبری بوده که بنر ارسال شده قابلیت دستکاری زیادی ندارد.

روش تقلب در تبلیغات کلیکی در کانال های تلگرام بدین صورت است :
برخی مدیران متقلب کانال های تلگرام با کپی کردن لینک تبلیغ مربوطه (‌معیار در این روش کلیک بر روی لینک می باشد ) و انتشار آن بر روی بنرهای نامرتبط و در کانال های دیگر و بعضا غیر اخلاقی کلیک زیادی را برای تبلیغ مشتریان می فرستند .
حتی مشاهده گردیده که در دیگر شبکه های اجتماعی لینک های تبلیغات کلیکی منتشر می گردد.

متاسفانه روش خاصی برای جلوگیری از تقلب در تبلیغات کلیکی وجود ندارد.

 

تقلب در تبلیغات تلگرام بر حسب بازدید (ویوو)

در حال حاضر تبلیغ بر حسب بازدید در کانال های تلگرام معمول ترین و رایج ترین روش تبلیغات در تلگرام است .

اما معنای بازدید چیست؟

  • بازدید در تلگرام به معنای عدد کنار چشم هر پست می باشد.
  • تلگرام بر حسب مکث هر کاربر در هر ۲۴ ساعت بروی هر پست یک شمارش برای بازدید محاسبه می نماید.
  • اگر کاربری در چند کانال تلگرام عضو باشد و یک پست مشترک در کانال ها باشد ٫‌تلگرام یک بازدید را مورد محاسبه قرار می دهد.

تقلب در تبلیغات تلگرام بر حسب بازدید شامل موارد زیر است:

  • ریشات کردن :
    برخی کانال ها پست تبلیغاتی را مجددا در کانال ها فوروارد می کنند و به اصطلاح کاربرانی تکراری از پست مزبور بازدید می نمایند.

    • راهکار :‌
      اصولا می بابست توان یک کانال برای بازدید سنجیده شود و بر آن مبنا سفارش داده شود یا بر اساس پست ۲۴ ساعته سفارش داده شود.
  • ریپلای فوروارد شده :‌
    اگر پست تبلیغاتی ای بخواهد در چندین و چند کانال بازدید مشترک داشته باشد محاسبه بر مبنای بازدید پست پایینی بنر تبلیغاتی برای هر کانال می باشد که به اصطلاح ریپلای نام دارد. برخی کانال های متقلب ریپلای را در چندین جا فوروارد می نمایند و بازدید زیادی را می گیرد یا از پست های قدیمی خود برای ریپلای استفاده می نمایند.

    • راهکار :‌
      استفاده از استیکر شیشه ای یا ریپلای مرتبط توسط خود سفارش دهنده
  • فوروارد کردن بنر :
    برخی کانال ها بنر تبلیغاتی را از کانال خود به کانال های نامرتبط دیگری فوروارد می نمایند تا بازدید زیادی در مدت زمان کمتر گرفته شود.

    • راهکار :‌
      برخی از فعالین تبلیغات در تلگرام امکان مشاهده آنلاین تبلیغ در کانال های مزبور را فراهم نموده اند تا با مقایسه پست های قبل و بعد میزان بازدید معمول سنجیده شود.

در هر صورت تبلیغات آنلاین با هر روشی شامل انواع تقلب ها می باشد و بسته به نوع آن روش میزان تقلب و راهکارهای جلوگیری از تقلب متفاوت می باشد.

اما نکته مهم همکاری برای جلوگیری از تقلب در تبلیغات تلگرام چیست‌؟
تعامل با شرکت ها و نه صرفا وب سایت ها و افراد فعال در تبلیغات شبکه های اجتماعی می باشد که دارای فرایندهای شفاف و تعهدات صادقانه است.

تمامی حقوق کپی رایت بر عهده واحد آموزش ادسنسور می باشد و حق هرگونه کپی مطلب و اشتراک گذاری آن با ذکر منبع موردی ندارد.